Thursday, January 3, 2013

Alkisah sandwic telur.

Assalamu'alaikum warahmatullah.

Apa khabar iman hari ni?

Dah shake ke belum, feewwiit?



Tetiba masa tengah isi air dalam cerek elektrik tadi, aku tiba-tiba ter"RINDU"kan egg mayo sandwiches yang aku pernah jual semester lepas. Huhuhu. Banyak kenangan woh. Alhamdulillah, rezeki jual egg mayo dulu, lepas la buat beli tiket bas balik ke Kelantan. Hehehe.

Erk, semestinya bukan aku punya, guna roti putih je, takde tambahan sayur2 tu. Hehehe

Sebab aku memang minat berbisnes ni, maka jual egg mayo, merupakan salah satu cara aku mencari pendapatan tambahan sebagai seorang pelajar. Bolehlah tahan untungnya, tapi penat pun boleh tahan jugak.


Rutin aku buat egg mayo dulu, bermula sebelum masa tidur aku. Kiranya sebelum masuk tidur, lapan hingga sepuluh biji telur akan direbus, sama ada guna rice cooker M, tak pun guna cerek elektrik. Guna cerek elektrik,"ghenyah" sikit sebab kadang-kadang air sampai melimpah-limpah, banjir lantai bilik aku, dan kena masak dua tiga kali air tu, takut telur jadi separuh masak je. Tak ke haru.



Dah sejuk, aku kupas kulit telur, dah imun jari aku pedih-pedih sebab ketajaman kulit telur tu. Alhamdulillah, takde la sampai luka-luka bagai. Hehehe. Terus lenyek dengan benda alah yang orang buat tekan daging burger tu, memang aku sengaja laburkan duit beli pelenyek tu, sebab masa awal-awal buat dengan garpu, sampai lengan kanan aku naik otot. Serius!


Aku tutup dengan tisu dapur, biar kelembapan diserap, baru hilang bau pelik-pelik, pastu nak elakkan telur basi. Huhu. Pagi-pagi lepas Subuh, tak tidur dah, terus gaul telur hancur tu dengan mayonis, garam, lada sulah dan lada hitam. Buatlah secukup rasa. Lama jugak aku cuba seimbangkan rasa kesemua tu, baru sedap.

Ini rupa bentuk sandwic yang paling hampir dgn egg mayo aku. :)

Sapu kat dua keping roti, masukkan dalam plastik, lipat dan letak dalam kotak. Sedia dijual. Biasanya kelas aku masa semester lepas, jam 8.30 - 9.00 pagi, maka sempat-sempat je aku buat egg mayo dan sarapan pagi, makan biskut dan minum Nescafe.





Daripada seringkas egg mayo tu, aku belajar banyak benda.


1. Practice makes perfect.


Dah buat banyak-banyak kali, baru aku dapat cari rasa yang sesuai untuk sedapkan egg mayo tu. Kalau tersalah beli mayonis, dapat mayonis masam, aku diberi ilham oleh ALLAH, aku letak secubit gula. Insha-ALLAH gula tu dapat seimbangkan kemasaman mayonis.

Katakan aku buat sekali je egg mayo tu, agak-agak aku tahu tak macam mana nak handle bila dapat mayonis masam?

Korang jawab sendiri.



2. Time management.

Masa semester lepas, kesibukan aku menguruskan events pun, boleh tahan jugak. Penat jugak bila balik-balik bilik, dah lewat sebab mesyuarat lama sangat. Tapi nak fikirkan bisnes harus jalan. Belajar pun semestinya penting.



Alhamdulillah, ALLAH pinjamkan kelapangan masa, sempat rebus dan lenyek telur, walaupun jam dah pukul 12 tengah malam, habis lenyek, bilas pelenyek, basuh muka gosok gigi, terus tidur. Dan masih gagah untuk bangun awal-awal pagi seterusnya.

Alhamdulillah.



3. Lebih berhati-hati

Masa aku buat pertama kali buat egg mayo secara serius, aku cuma letakkan kotak berisi sandwic tu kat tempat orang lalu-lalang. Alhamdulillah, laku. Tapi duit terbiar tanpa pengawasan. Sebab kotak tu ditinggalkan kat tempat tu sebelum aku masuk kelas. Lepas kelas dua jam, sandwic habis, duit pun SEMUA lesap.


Haru-biru aku masa tu. Tak nangis, cuma terkejut. Speechless. Aku agak down masa tu, memang serius aku give up terus, langsung tak jual sandwic dah. Cuma lepas wujudnya kiosk di bangunan kuliah aku, baru aku mulakan balik bisnes sandwic. Sebab dalam kiosk, ada pelajar yang tolong jagakan.


Disclaimer : None of the pics above and below belongs to me. 
Thank you. Credits go to the owners.



Itu je la tiga perkara yang aku dapat kongsikan. Bila difikir-fikirkan balik, benda yang sama aku belajar dalam bisnes Herbalife. Aku harus selalu berkongsi dengan orang, manfaat yang aku dapat daripada produk Herbalife, dan ilmu yang aku belajar daripada events Herbalife. Cakap, cakap dan cakap. Teruskan bercakap.

Berlatih buat presentations banyak-banyak-banyak kali, tak kisahlah melalui Facebook, Twitter, Whatsapp, panggilan telefon dan SMS, jumpa face-to-face, dan macam-macam lagi.


Rejections?? BANYAK sangat! Tapi kalau aku fikirkan asyik nak down, macam mana aku nak sebarkan misi nutrisi untuk rakyat Malaysia yang memerlukan, ye dok?


Rudi Samjis kata, boleh frust kejap dalam 15 minit lepas di'reject' (masa tulah nak menangis meraung), then get on your feet back. Dan Pak Yang dan Mak Yang pernah bagi tau jugak masa Zero 2 Hero November lepas, "The NOs will bring the YES!"















F cakap :

"Learn to enjoy the pain."

1 comment:

kak ina kl said...

Akak tak berapa suka buh sandwich buh telur..lebih suka buat guna sardin