Friday, November 16, 2012

Sihat sebelum sakit.

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Ingat lima perkara sebelum lima perkara :

Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati


*tak sangka boleh dok humming lagu nasyid Raihan sambil taip atas tu*


Dalam dua minggu lepas, F ada dengar perkongsian Dr Muhaya kat radio IKIM FM, Celik Mata Reset Minda : Orang Kurang Upaya. Dr Muhaya ada berkongsi cerita berkenaan seorang pesakit diabetes, ada masalah merebak sampai ke mata. Kiranya, Dr Muhaya nak jalankan lasik ke atas pesakit tu la.


Sebab dah tengok kronik sangat, Dr Muhaya nasihatkan pesakit dia untuk tukarkan gaya pemakanan terus. Dah lebih 30 tahun, takkan asyik nak makan yang manis-manis lagi, nak makin teruk ke kan?







Dr Muhaya nasihatkan, tolong jaga pemakanan. Pilih untuk makan sihat, bukan makan sedap. Nak tahu gaya pemakanan seseorang tu macam mana? Cuba intai dia masa makan tengah hari, masa dia tengah pilih nasi campur, bertimbun-timbun tak. Kalau ya, haaa, itu dia sedang merancang utk pilih nak masuk mana-mana CCU [Coronary Care Unit] dalam jangka 20 tahun lagi. Tempat orang-orang yang ada masalah sakit jantung la tu.



Kredit : griyatabib1001







Pilih sihat sebelum sakit.
Call/SMS/Whatsapp 0133150053



No comments: