Wednesday, August 17, 2011

Pinggan saya.



Kenal tak piramid makanan?? Mesti kenal kan kan kan?? Tahu tak, USDA [United States Department of Agriculture], depa dah tak guna piramid makanan dah nak tentukan berapa banyak karbohidrat, protein, vitamin yang kita kena ambil setiap kali nak makan. Sekarang zaman dah maju sikit, depa ajak kita guna pinggan. Maknanya, dalam satu pinggan makanan tu, dah ada bahagian untuk berapa banyak nak makan nasi / roti / mee, sayur-sayuran, buah-buahan, daging / ayam / ikan / telur dan macam-macam lagilah!








Haaa. Lepas tu, tangan dok gatal-gatal nak gi tengok jugak, berapa banyak kalori yang F patut ambil berdasarkan umur, ketinggian dan berat badan F. Mula-mula bajet dalam 2000 kalori la kan, rupa-rupanya, F kena ambil dalam 1800 kalori je!! Lepas tu, boleh la tengok rancangan pemakanan kita lepas klik "Submit" tu. Untuk F, inilah rancangan pemakanan harian.





Nanti korang pandai-pandai la main klik sana-sini ya, sebab ada macam-macam benda nak diterokai. Macam resepi nak sediakan makanan yang menyihatkan pun ada.












F cakap :

Perancangan dah ada, pelaksanaannya bila lagi??

1 comment:

Cik NurulZaty said...

pinggan saya kan..ada half carbohydrate. half protein. hihi. sayur kadnag2...then air manisss di sebelah..adehhh