Monday, September 27, 2010

Through a phase.

I've been through a phase. A phase where I got so obsessed on that special someone, and soon as time went on, I realised that, it's merely a phase. P-H-A-S-E. And I stopped admiring, adoring and liking him, because I suddenly felt that it's tiring.




I've been loyal, faithful for some stupid reasons. Why stupid?? Because I'd liked him from afar, yet no courage to confess. Sometimes, I wondered if only I confessed, what would happen?? Would our friendship end?? Would he accept or reject me?? If he happened to accept me, will everything be ok?? Or if he rejected me, would it be a hard way or the opposite?? Oh, life is just so complicated.




Even I worried when he's been absent, or wondered why he stop communicating with me, but I came to a conclusion lately. I have lost interest towards him. Not because I've found some new blokes to drool for, but the feeling began to disappear. Before this, I even thought that I loved him, but right now, my head keeps telling me, it's ridiculous.



Because LOVE is such a big word. And has deeper meanings.




I guess, it's one kind of phase that a twenty-year-old like me is going through. Soon, the phase will be gone, and I am most probably would enter into another challenging phase, I guess.

Saturday, September 25, 2010

Ole-ole dari Kanada


Budak comel yang namanya Awin yang bagi keychain Vancouver ini pada F. Awin ni belajar kat Kanada nuh. jauh woo, jadi agak susah mahu ketemu empunya diri. Hari tu pun, dia balik sampai raya pertama je, raya kedua dah nak gerak balik, pergi KLIA dulu, baru bertolak ke Kanada balik raya ketiga.




Awin  hanya sempat jumpa 2,3 orang je kawan. Jadi, dia dah tinggalkan ole-ole yang telah diamanahkan untuk diberi kepada kawan-kawan. Dan F antara orang terpilih. Hahaha. Serius poyo gila ayat 'yang terpilih'.




Comel kan?? F sangkut keychain comel ni kat bekas alat tulis. Syok je tengah-tengah dalam kelas, kalau rasa mengantuk ke, bila terpandang je keychain ni, mesti mata rasa segar bugar terus, hilang mengantuk semua dah.




Zaman muda-muda dulu. Gambar ni waktu kami di tingkatan empat. Maaflah gambar dalam mode Sephia, gatal tangan waktu tu, suruh kawan ambil gambar guna Canon ku dulu, mesti kena dalam mode Sephia.



TERIMA KASIH, AWIN SAYANG!!!

Friday, September 24, 2010

Exam dah habis!!

YAHOOO!!!



Tak terkata perasaan habis exam ni. Heee. But truth is, tak rasa apa-apa sangat, melainkan lega je, sebab dah boleh fokus buat kerja lain pulak :

  • lab reports ada dua, Organic Chemistry dan Introductory Microbiology
  • nak kena hafaz ayat-ayat al-Quran dan hadis beserta makna untuk halaqah
  • perah otak cari idea gempak untuk presentation subjek Management.





Exam Organic Chemistry tadi, satu jam je. Dari pukul 11 pagi sampai 12 tengah hari. Lepas tu, terus gerak ke kuliah perubatan, sebab ada sesi penggambaran satu batch biotek kami ni. Syok gila weh, tapi F rasa F pose buruk gila untuk gambar-gambar yang konon candid tu. Adoiyai. F ni memang la sangat tak fotogedik fotogenik langsung ok??






Balik je, terus online kejap dan sebab Internet memang tahap perlahan gila, sampai tertidur tengah-tengah online. Akhirnya, terus lena tidur atas katil terus, baru enak sikit. Hahaha. Petang sikit, gerak gi library [haa, bajet rajin la konon], gi renew tarikh pinjam buku. Siap kena bayar denda RM 1.40 lagi, sebab dah terlebih seminggu. Padan muka, hahaha.






Lagi petang, borak-borak kat bilik bestie aka Wa dan Alia, sambil gosip-gosip dan bincang pasal jodoh. Memang topik jodoh ni jadi mainan mulut kami je bila berjumpa. Hahaha. Semua pun berangan nak kahwin lepas tengok video perkahwinan Nadia anak arwah SM Nasimuddin, yang ala-ala fairy tales.






Lepas tu, boleh pulak buat kerja gila nak jalan-jalan gi kat tasik luar UIA Kuantan ni, padahal jam dah pukul 6.45. Akhirnya, kitorang layan tasik kat depan mahallah [baca : asrama, hostel] je. Kempunan je kami.




Sekarang dah waktu malam ni, blurr gila, tak tahu nak buat apa dah. Padahal sebelum exam macam-macam la nak buat, itulah, inilah. Akhirnya, masuk je lepas exam, habuk pun tarak weh!!






F dok fikir-fikir, mungkin dah patut mula belajar untuk final exams ke?? Lagipun, finals mula 30 Oktober dah weh. Sebulan je lagi tu.










Oh, F sangat bahagia tengok tarikh "Inter Semester Vacation" tu. Sangat TERUJA ok??!!

Another exam

Gonna sit for Organic Chemistry mid-sem exam, later in the morning at 11. Got some more topics to cover on, currently trying my best to finish them. If not, like a friend said, "Tawakkal". Struggle at what you do best at.




Wish me all the best, peeps. I'll continue to blog after the exam ends later. By the way, I've been neglecting my blog lately, not because I've lost interest, but, the Internet connection has been so slow. Guess I need to switch to a new one, maybe??



Any suggestion??





F says;


It's been a while since I last heard from him. The last thing I knew, I'd started to keep a distance between us. I'm tired to wait, and I hate to hope anything from that person. 




Come on F, be strong!!

Sunday, September 19, 2010

Pulang #2

Adoiiiii..tensen bila kena sindrom bila-cuti-balik-rumah-duduk-lama-lama-sambil-rilek-rilek-dan-rasa-malas-dan-tak-mahu-pulang-ke-kampus. Tensen sangat-sangat-sangat, sebab tiap kali cuti je, mesti akan jadi macam ni. Orang lain dah lama gerak menuju Kuantan tercinta, sedangkan F hanya akan pulang pada pagi Isnin, setelah diketahui bahawa tiket bas telah pun habis, selain Isnin itu.




Abah pulak, tak boleh nak hantar, sebab bila nak kena drive, mesti kena ada teman, seperti Mama, tapi Mama dah sarat dan tak larat, tak pun jiran kami, tapi takkan nak suruh cuti semata-mata nak hantar F ni kan?? Adoii.




Dok rumah, satu kerja pun tak jalan, selain buat kek coklat untuk raya [punyalah rancang nak buat biskut itulah, kek inilah, semua hampeh tak buat], dan pulun habis-habisan perap ayam untuk barbeku reunion dan menggoreng bihun dengan teknik hentaman berbisa. Hahaha. Nasib baik, rasanya boleh tahan.




Kawan-kawan yang pergi reunion, minta maaf sangat-sangat sebab tak boleh nak muat naik gambar reunion, disebabkan kealpaan saya yang boleh pulak tertinggal USB kamera dalam laci kat Kuantan. Jadi, kena tunggulah sikit ya. Oh, ya, dan untuk sape-sape yang rasa nak tengok gambar raya, nanti F cilok dari Fesbuk Angah, sebab dia yang rajin memuatnaikkan kat Fesbuk tu. Lagipun, gambar raya F ada satu je, entah la kenapa, feeling raya tahun ni, rasa macam biasa-biasa je.




Oh, serius rasa malas pulang. Adooiii. Dah la exam Organic Chemistry selamat menanti kurang seminggu. Lepas tu, hujung bulan 10, dah masuk finals dan bakal cuti lagi. Tapi F rasa, sebelum tibanya cuti akhir semester tu, memang sah-sah la akan ada sekali dua pulang ke rumah. Hehehe.











F cakap:

Apasal la suka sangat tulis benda-benda random ni?? Dah selalu sangat tahu..heee. Pesanan untuk diri sendiri.

Friday, September 17, 2010

Current Twitter Trending

Oh, no, I promised myself to say anything related to K-pop in my other blog, but I just can't resist the temptations to share it here.




You know what?? Aside from my craze for BEAST, I've known TVXQ and Super Junior first. It seems so unbelievable, but those two are trending at the top for the time being. I don't know if fellow Cassiopeias and ELFs have ever discussed to do this together, but for me, it looks cool to have my biases at the top of the list in Twitter.

the latest trending..worldwide okay??



Good job!!



You may follow me at my Twitter - fikahmus.

Wednesday, September 15, 2010

Penat

Semalam tidur pukul 4 pagi, lepas syok layan drama Korea Personal Taste, ala..yang ada Lee Min Ho hensem tu. Memang syok bangat tersngih-sengih sorang-sorang pagi-pagi buta tu. Hehehe. Alang-alang tengah angkat bendera merah, maka, tidur lewat jadi tak kisah sangat dah.



Lepas tu, pukul 8, dah bangun balik, sebab cakap dengan kawan kat telefon, pasal reunion budah-budak sekolah kami. Ingatkan nak sambung je tidur, tapi rupanya, langsung tak boleh tidur. Maka, sambung tengok Personal Taste sampai habis, sambil berangan, kan best dapat boipren yang faham isi hati kita. Okey, sila buang mode jiwang kau tu ke laut, F oiii.



Petangnya, kawan-kawan datang, sambil kitorang bersihkan ayam, nak buat BBQ nanti. Baru pulun 2 ekor setengah, dah rasa macam buat 10 ekor dah kot. Jadi, pukul 9 malam, dah tersadai kat sofa, krooh, krooh, sebab penat. Sangat-sangat-sangat penat weh.



Jadi, kejap lagi, dah nak kena tidur, sebab esok pagi banyak tugasan untuk reunion ni. Kitorang nak kena pergi cari lagi 3 ekor ayam sebab ada pertambahan orang di saat-saat akhir, nak bersihkan dan perapkan ayam lagi, kena goreng bihun [yang ni memang hentam sajala, sebab semua pakat tak tahu buat, hehehe], dan buat air. Lepas tu, nak berangkat ke tempat reunion.



Harapnya, tak lebih bajet, sebab setakat tadi dah RM100 habis, yang karang punya nanti, tak masuk kira lagi tau. Oh, lupa nak cakap, kitorang bakar-bakar ayam kat tepi pantai, sebab semua kempunan nak main air dan merasa pasir pantai.



Maklumat lanjut, sila klik Reunion Farisians 2007.








F cakap:

Ada satu entri tu, selalu sangat kena comment spam, maka F telah delete entri tersebut. Nasib baik, entri tu tak berapa penting pun.

Dan dekat Yahoo!Mail pun sama. Bilangan spam jauh melebihi emel kat inbox. Apakah??

Sunday, September 12, 2010

I'm sick, so I should just sleep, shouldn't I??

Been sick. Got worst this morning when I woke up, only to realise that I had terrible headache and sore throat. But, it's only second day of Raya, still got to move on.




Later, in the evening, head started spinning, but I just ignored. Entertained myself with Youtube, got no better. Sneezing non-stop, had a runny nose, too. In fact, it's nowhere near to stop.




Oh, it's almost 2.30 in the morning, maybe I SHOULD REALLY HAVE TO SLEEP!!! So, what on earth am I doing here, typing every word in my blog?? Oh, I know F..you just freaking scared that your blog would be abandoned.










F says:

Please..please..excuse and bear with all the crappy thingy I wrote in the above. My mind is currently not in a well state, thus the random words are all coming out.

Okay.

Enough.

Friday, September 10, 2010

Dingin

Sejuk sangat sekarang ni.

Kulit tak dapat tahan.





Bukan fizikal je.

Hati pun sama.

Ikut dingin, lalu terus beku.





Baguslah.

Entah bila baru dapat cair.




F cakap:

Ini pesan untuk dia yang jauh dari pandangan mata.

Tolong kembali kuat.

Saya hanya mampu doa.

Dan ucap "Selamat Hari Raya" dari jauh.

Thursday, September 9, 2010

Tragedi malam raya

Macam-macam tragedi berlaku bila tibanya malam raya. Aduiii..nak tak nak, kena hadapinya jugak.



[1] Waktu nilah semua orang pun sibuk mahu hantar SMS raya. Line pun jammed je, SMS asyik pending, kalau tak pending, failed je memanjang.



[2] Lemang terbakar, sebab dok asyik melayan lagu raya, sampai tak hengat nak jenguk-jenguk lemang.



[3] Tiba-tiba je, satu rumah black-out..mana taknya, seisi rumah mesti pasang lampu, kat dapur dengan oven sana, microwave sini. Overused electricity, akibatnya, bergelap di malam raya. Oh, dan terlepas segala rancangan best-best kat TV.



[4] Dentuman mercun jauh lagi kuat daripada suara orang yang takbir raya..adoii..budak-budak habis je solat Maghrib atau Isyak, terus berlari keluar surau, gi lawan bunyi mercun siapa paling kuat.





Rindu zaman kanak-kanak dulu. Yang mana tiap kali malam raya, sama-sama main bunga api, keliling satu taman.Tapi sekarang dah besar, nak huha,huha pun rasa malu dan segan sikit.



Rindu jugak bila tengok budak-budak laki lawan bunyi mercun dengan kawasan taman sebelah. Berdentum-dentam dorang ni main.



Rindunya...



SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 
dan 
MAAF ZAHIR BATIN 
untuk semua.






F cakap:

Mode sekarang dalam semi-hiatus. Sibuk, tapi sempat jugak jenguk-jenguk blog korang, sekodeng Fesbuk korang. Tapi sekadar jenguk je la, sebab tak larat nak membalasnya. Huhuhu.

Monday, September 6, 2010

My blog has a fresher look!!

Kudos to Srii, my super-duper-double-triple awesome friend, with such a smart and creative brain, she got me this new look of my blog. When I first saw it, seriously, I was almost crying, because it just suited my taste.




As requested, she made a simple, yet so beautiful header, and got my body post a bit wider.





Thanks dear!!! Much appreciated!! Gonna treat her to lunch or dinner someday, for this wonderful job of hers. Oh, you may visit her at the well-designed blog of hers - Srii.




Thanks again, Srii!! And happy belated birthday of your 20th year of Hijriah calendar!! May Allah bless you always and forever.





F says:

Excuse the time taken for my page to load, because I am yet to remove unnecessary widgets of mine. Please do forgive me.

Friday, September 3, 2010

Sekarang, dok kat dalam bas ni. Dengan teman baik saya. Online dari atas bas la ni. Hehehehe.



Baru masuk kawasan Terengganu, hampir melepasi Paka. Internet kejap ok, kejap tak. Dahla bateri Encik Acer ni ngam-ngam je ada. Sabar je la.




Paling tak boleh blah, lagu-lagu raya kat radio, semua yang haru-haru punya. Memang boleh meruntun hati dan jiwa yang lemah ni. Apasal la tak boleh nak pasang lagu hepi-hepi sikit. Bagi lagu Balik Kampung - Sudirman, baru betul ni feel balik raya.



Adoii. Kena off dulu, bateri dah nak kong. Malam ni, insya-Allah, kalau tak penat, baru apdet blog betul-betul ok?? Ni sekarang nak menaip pun susah sebab jalan tak rata, jadi pegang Encik Acer pun nak kena kemas, kang jatuh hancur, tak ke meraung saya ni???



Jaga diri semua. Salam Ramadhan yang ke-24, semoga kita semua dikurniakan rahmah dan barakah dari-Nya. Amiin.



Wassalam.




F cakap;
Tiba-tiba rasa pening dan nak termuntah ni.

Pulang

YEAY!!! Balik kampung!!!




Balik kampung ke??? Balik rumah la, tapi perasaan nak pulang ke rumah manis rumah ni, ibarat macam nak pulang ke kampung yang dah lama tak dijenguk. Tak sabar rasanya.




Insya-Allah, dalam pukul 11 pagi, akan naik bas bertolak pulang ke Kubang Kerian, Kelantan weh!!! Seronoknya!!! Mungkin sampai dalam dekat-dekat nak berbuka puasa kot, kalau jalan tak sesak.




Doakan perjalanan pulang saya selamat ya!! Insya-Allah..




Hurm..tak sabarnya nak peluk cium semua orang... dan Moy!!!!

Wednesday, September 1, 2010

Peperiksaan menjelang.

Esok nak periksa pertengahan semester.

Subjek : Introductory Microbiology.

Masa : 11.30 pagi - 1.00 tengah hari.

Kredit gambar : hahaha.co.kr   & Diedit oleh : F 
Dorang sokong saya.



Anda pun tolong doakan saya ya??

Please..drive safely

When you drive a car or ride a motorcycle, just assume other people who drive and ride on the road are crazy.



That's what a brother started his story in our class this morning, as being told by his teacher. This is not the same accident that happened few days back, but this one was in Gombak, when this brother was on his way back to Kuantan campus.




No wonder I didn't see him for the previous week or two and he even had to miss our Islamic Worldview mid-sem exam. As he told us his story, I was curious whether he really had an accident or not, because to my sight, he seemed fine.




But actually, he suffered a minor injury at his lips. His lips at that time was torn, and blood gushed out from that part.




Apparently, the car crashed into him and drove away, leaving him almost unconscious at the road. He was lucky enough that he didn't faint, or else, other vehicles would have crashed into him for the second time. He claimed that the driver [or should I call him or her, the CULPRIT!!] was in a white Myvi., please note.




Alhamdulillah, he is now fine, and feels like he was given a second chance by Allah. Pity him, because he is such a good guy, but I believe everything happens for a reason.




So, my dearest readers, who drive or ride, please..please..please..be safe on the road.

Kejamkah aku??

Sejak belajar jadi hipokrit sebulan dua lepas, maka secara tak langsung, kadar rasa sakit hati pun mula menurun. Rasa emo dan ober-sensitif juga berkurangan. Kalau dulu-dulu, terasa hati sikit je, kejap-kejap nak menangis, kejap-kejap nak masam-masam muka. Serius weh.




Kawan aku ajar, cara nak atasi perasaan sakit hati, jadilah hipokrit. Berpura-pura je depan orang yang sengaja atau tak sengaja sakitkan hati kita tu, buat baik macam biasa. Borak-borak panjang macam tak de masalah. Dan aku bersyukur, sebab secaa positifnya, aku susah dah nak rasa sakit hati sebab aku dah tak ambil port apa orang nak buat atau kata pada aku.




Senang cerita, lantak koranglah nak buat apa. Baik aku layan hati sendiri.




Tapi itu membawa akibatnya kepada, aku tak peduli sangat apa orang rasa, selagi aku memang tak salah. Yang penting, jaga hati sendiri. Nampak sangat aku ni jenis pentingkan diri sendiri. Tapi, nak buat macam mana?? Pengalaman demi pengalaman yang aku hadapi dengan orang, secara tak langsung menjadikan aku sebegini rupa.




Orang boleh cakap aku kejam, tapi cuba fikir balik. Cuba renung diri sendiri, pernah tak sekurangnya sekali kita menjadi kejam pada orang lain?? Dan apa yang tak diketahui, orang yang kita berlaku kejam tu, kadang-kadang tak pernah balas balik pada kita. TAPI, pada orang lain. Maka, semua orang pun tiba-tiba menjadi kejam secara tak langsung.




Oh, entri ni seriusnya, tak dituju kepada sesiapa pun, melainkan satu peringatan untuk diri aku sendiri. Sebab pabila aku nak bercakap soal hati dan perasaan, aku lebih suka merujuk kepada diri sendiri.




Kau tahu, jangan jadi kejam. Macam aku. Jangan stres-stres..hidup pun mesti mau senyum selalu maa. Sebab pabila kau senyum, orang lain yang tengok kau pun, tengah-tengah stres, boleh rasa nak senyum. Sama jugak macam ketawa. Sangat mudah berjangkit. Alah, macam tak pernah berlaku pada kau, bila mana orang semua tengah ketawa, dan kau yang tak tahu apa sebab orang ketawa, ikut gelak sakan sama, kan, kan?? Jangan tipu, bulan puasa ni tak baik menipu. Hehehe.




Salam Ramadhan di hari ke-22. INGAT!!! Kena rajinkan diri untuk cari lailatul qadar.





F cakap :

Pesanan untuk diri sendiri 
yang sentiasa alpa dan leka 
dengan fatamorgana dunia.