Monday, May 17, 2010

Putus Cintakah??

Oh, baru lepas nangis eh?? Kenapa?? Sebab si dia dah tinggalkan kamu eh??



Kalau ada yang lagi dahsyat, terus telefon si dia, maki-maki, marah-marah, habis keluar segala jenis perkataan kesat yang ada kan?? Bayangkan, kalau si perempuan yang cakap, macam mana la eh?? Hee. Bukan apa, ada pengalaman sih, pernah dok syok-syok layan KBS World kat hostel hari tu, tiba-tiba terganggu dengan seorang perempuan tengah marah-marah. Habis semua boleh dengar tau.



Udahla tu..kesat air mata, tenangkan hati. Mari layan lagu ni kejap.




Kredit : 2pm @ You Tube


Dah habis dengar?? Maafla, sebab terpaksa tunggu video ni nak kena habis buffer dulu kan. Tapi, tak pe, kita tengok sikit lirik dia, dalam video tu ada jugak, tapi takut ada siapa-siapa yang tak tahan menunggu, ini maksud liriknya.


I'm gonna be strong

Fine, breaking up is better
This was going to happen between us anyway
You were going to do this anyway
This is better, better than falling deeper in love anyway
I think of it as fortunate, that's why I'm okay

I gave you all my all
I believed you so I gave you my all
But you threw that away
I gave you my everything
So I'm gonna be okay

*I'm gonna be okay
I'll be okay
Gonna be okay
Baby without you
Without you
Baby without you
Without you

**Without you, I'll be cooler
More cooler
I'm going to stand up
Without you
I'll live on
Without you

Listen, everything happens for a reason
Everything happens for a reason
This is the last time you'll meet another man
Your words don't even make sense
Just turn around
It hurts me too much
I don't want to see you anymore

I was being fooled all this while
I didn't even know who you were
But I know now
You don't know love
So that's why I'm gonna be okay

*
**

Why are you doing this to me, why?
Why do you have to do this to me, make me cry?
Was it enough to throw everything we had?
All of the times we were together
And the times we can never be together again
Aren't they wasteful, to you?
Does it not matter to you?
Even now, are you okay without me?

*
**

Kredit : True Beauty Within


Air mata mengalir lagi ke?? Kalau begitu, tak mengapala, biarkan je. Menangis itu satu terapi bagi menunjukkan sama ada kita sedih mahupun gembira. Tapi dalam konteks sekarang, mestilah sedih sebab baru lepas kehilangan yang tersayang bukan??



Ada sesetengah pula yang akan mula kumpul segala barangan pemberian si dia, letak satu tempat. Kamu mingkin simpan dalam stor, mungkin juga buang, dan lebih parah, terus bakar kan?? Itula simbolik bahawa kamu ingin sekali melupakan segala kenangan yang pernah dilalui bersama kan??


Dalam keadaan ini, emosi pun sangat tak stabil. Tapi, bertenanglah sayang, ini bukan lagi pengakhiran hidup kita ye. Lagi pula, hidup ini kan terlalu singkat dan pendek untuk kita sepanjang masa meratapinya.





Yang beragama Islam, bolehla mula berwuduk, tenangkan diri. Mula mengambil kita suci al-Quran, bacalah ayat-ayat suci, ibarat surat cinta dari Sang Pencipta. Sinarkan kembali rasa cinta kita yang paling utama, iaitu kepada Allah yang Maha Esa itu.


Bersabarlah, bukan kah setiap kejadian itu ada hikmahnya, sama ada jelas atau pun tersembunyi. Dan setiap apa yang berlaku itu, sudah ditetapkan oleh-Nya. Dan jika kamu rasakan putus cinta itu satu musibah, maka hanya pada Dia sahaja yang kita mampu meminta pertolongan dan perlindungan.



Firman Allah SWT yang bermaksud:  

Katakanlah: Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanyalah kepada Allah orang yang beriman harus bertawakal. (at-Taubah: 51).



Berserahlah pada-Nya, mengadulah pada-Nya, sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Jangan runsing dan bimbang, tentu rasa susah nak lupakan si dia yang pernah ada di hati kamu tu kan. Jangan paksa diri untuk lupakan dia, biarkan perkara itu berlalu begitu sahaja. Dengan masa yang berlalu, segalanya mampu diatasi.


Eh, dah terlebih panjang ni. Kena berhenti dulu sebab nanti jadi bosan pulak. Heee.



p/s : Perasan nak jadi doktor cinta la kan, heee. Bukan apa, banyak tengok drama dan filem jiwang, selain belajar dari pengalaman kawan-kawan. Peace!!

p/s : Saya bukan penasihat yang baik tau, yang terbaik itu hanya Allah S.W.T. Saya hanya hamba-Nya yang daif lagi lemah dan hina.


Kredit imej : GoogleImages

4 comments:

Roxy zai said...

putus chenta tapi nangis senyap2 je dulu=p

fikah © said...

Roxy zai;
tak semudah itu kita nak berkongsi.
takpe..takpe..
kan tengah bahagia tu kan sekarang.
heeee.

NiZaM Limited said...

Wahh..tips utk org yg putus cinta ye fikah..bagusnye.. :)

fikah © said...

NiZaM Limited;
heeee.
saje2 je ni.