Saturday, May 15, 2010

Mari Kita Tengok Tulip

 Mula dengan warna kegemaran F - ungu.
Kredit : www.tulipworld.com


Jom kita rilek-rilek kejap. Betul-betulkan urat badan, urat tengkuk yang lenguh tu.
oren

Mesti ada yang masih sedih lagi, tengah frust gila dengan kekalahan pasukan badminton negara di perlawanan separuh akhir kedua Piala Thomas semalam. Apa kata kita layan tengok tulip-tulip ni?? Sejuk sikit mata memandang, hati pun rasa senang.




Info : Tulip.
merah

  • Secara umum bunga ini dikenali sebagai tulip tetapi nama asalnya ialah tulipa. Tulip berasal dari kumpulan keluarga bunga Liliaceae.
  • Sehingga hari ini, sebanyak 150 spesies bunga ini sudah dikenal pasti pengkaji botani. Tulip boleh ditemui di selatan Eropah; utara Afrika dan beberapa negara Asia.
  • Kepelbagaian spesies tulip boleh ditemui di pergunungan Pamir dan Hindu Kush serta kawasan steppe di Kazakhstan.
  • Tulip dari spesies Tulipa gesneriana menjadi kumpulan variasi tulip paling banyak ditanam dan dikomersialkan.
  • Walaupun tulip sinonim dengan Belanda, bunga dan nama bunga ini berasal dari Empayar Parsi.
  • Tulip dikenali sebagai Lale di Turki. Dipercayai, orang Turk mempopularkan tulip di benua Eropah.
  • Taman bunga tulip terbesar di dunia adalah di Keukenhof Tulip Park, Belanda dengan keluasan 32 hektar.
  • Setiap tahun, dari Mac hingga Mei iaitu ketika musim bunga, Keukenhof Park mempamerkan lebih 7 juta tulip.
  • Taman Tulip di Belanda dikunjungi 700,000 pelancong manakala Chinese Tulip Park menerima 600,000 pelancong.



Nampak suci je kan??

Lagi tentang tulip - Tulip | Wikipedia

Warna kegemaran kebanyakan perempuan
: merah jambu

Haih..nanti kalau dah kahwin, nak gi honeymoon kat Belanda la. Pergi waktu musim tulip, baru syok dapat tengok tulip-tulip yang berwarna warni ni.

Hello Kitty pun ada jugak.

Sayang betul. Festival tulip baru je berakhir 8 Mei lepas. Dekat Holland, Michigan USA - All-America City with a Dutch accent. Enjoy a walk along the shores of Lake Michigan or the spring time favorite, Tulip Time Festival. [Kredit : Holland Michigan]. Kalau betul nak gi honeymoon, kena tahula bila tarikh festival nya, baru dapat tengok dan menikmati pemandangan yang penuh dengan tulip tu.



Imej tulip : GoogleImages

6 comments:

NiZaM Limited said...

wahh..bnyk kaler jugak tulip ni rupenye yek. mmg cantik..
kalo nk kasi pmpuan bunya tulis sesuai tak? yela kan..asyik ros je. mesti boring. hehe..

kina ;) said...

Subhanallah!!
Cantekk! =D
Terasa nak gi kedai bunga skrg jugak semata2 nak tengok bunga tulip. Hehe..

Nurul Zaty said...

fikah!!
i nak tulip warna pink sejambak
antr ke kulim skrg jugak..heee

fikah © said...

NiZaM Limited;
boleh3!!
boring la asyik tengok ros.
lagipun tulip pun cantik gak dan lagi banyak warna.

fikah © said...

kina;);
indah kan ciptaan Allah ni.
gi la kedai bunga.
sini susah nak cari kedai bunga segar.

fikah © said...

Nurul Zaty;
sekarang tak boleh la.
tapi tunggu i kawen dulu gi honeymoon kat holland, baru i beli k??heee.