Sunday, May 25, 2008

AF6

tirai af6 sudah pun berlabuh 2jam yang lepas dengan menobatkan stacy, pelajar dari sabah sebagai juaranya yang baru. kemenangan stacy sememangnya telah diduga oleh sebab persembahannya pada minggu2 sebelum ini amat memberangsangkan. aku tahu, sesiapa yang membaca blog ini, pasti mengagak aku seorang peminat af yang setia, ya, mungkin. aku tak kisah. di sini ingin aku ceritakan perjalanan konsert akhir af6 2007, diiringi orkestra pimpinan pengetua ramli ms. keputusan af6:





  1. stacy

  2. riz

  3. nubhan

  4. toi

  5. nadia



STACY

no one-rela-pelesit kota-cinta khayalan-makhluk tuhan paling seksi-don't speak-hati-gembira hidup ini-beat it-duet bersama nubhan, ada cinta dan diakhiri dengan atas nama cinta [rossa, my favourite] dan aku stacy [aku bengang gak dengan tajuk lagu ni, tapi nak buat macam mana kan? tapi time stacy nyanyi lagu ni, memang aku tahu kenapa tajuknya jadi sebegitu rupa.LOL]. stacy tampil pada pusingan yang pertama dengan menyanyikan lagu puitis 'atas nama cinta'. anggun dengan busana gaun petang berwarna merah jambu, persembahan stacy nyata sekali memukau. ketika dia menyanyikan first part of the song, aku tak rasa apa2. then, came the second part, dia tampak begitu menjiwai lagu tersebut. sebuah katil menjadi propnya pada malam tadi [stacy neh tak lengkap tanpa backdrop, hari tuh dah ada couch etc]. dan sebuah tirai memisahkan pentas nyanyian stacy dengan drama yang berlaku di sebalik tabir itu. pergaduhan antara seorang lelaki dan pasangannya. dari jauh, susuk tubuh lelaki itu aku pasti sekali, merupakan awal ashaari. tapi tidak diketahui siapa pula pasangannya itu. apabila persembahan stacy hampir berakhir, awal keluar dari tabir itu dengan mengiyakkannya lalu menuju ke arah stacy. ketika itu, stacy sudah pun duduk di katilnya itu, dengan menyaksikan awal menghampirinya, lalu berada di sisi stacy sambil memegang tangan stacy. jiwang gituh!

pada pusingan kedua pula, ketika stacy mula2 datang kepada ac, pakaiannya begitu aneh pada mata aku. tube yang berpetak2, warna merah hitam, dilengkapkan dengan vest separuh dengan nada yang sama, seluar ketat yang berwarna emas. my jaws dropped, and i was like omg. she did looked uncomfortable. tetapi itu langsung tak menjejaskan persembahannya, 'aku stacy'. lagu yang catchy, agak sesuai dengan jiwa stacy. ini merupakan lagu baru kedua stacy dalam af selepas 'cinta khayalan'. kali ini, walaupun menyanyi sambil menari, tetapi desah nafas stacy kedengaran seperti sudah mampu dikawal dengan baik. dengan rambutnya yang dilepaskan, she showed a good job of headbanging. LOL. seriua aku cakap, stacy tak de nak tepis rambut dia tuh. she just let go. bravo! voila! memang dapat pujian semua pengkritik [ogy:good job, my love. i love you.][ning:memang layak digelar penyanyi dan penghibur][aar:*xingat..~duh]



RIZ

ketulusan hati-separuh masa-keunggulan cinta-marabahaya-time is running out-seribu tahun lagi-memburu impian-laskar cinta-rock n roll around the clock-duet bersama nadia,endless love dan persembahan pada konsert terakhir, hanya sandiwara dan 11 januari [gigi]. apa yang menarik pada riz, yang menjadi gilaan dan pekikan peminat2 perempuan, mungkin pada renungan mata dan juga senyumannya. memulakan persembahan dengan sebuah lagu baru, 'hanya sandiwara'[liriknya biasa sahaja], lagu yang kedengaran agak rancak, tetapi tidak memerlukan pergerakan tarian. riz nampak selesa sekali dalam membawakan lagu itu. ada 'feel', kata pengkritik2 [walaupun aku tak feel apa2 pun]. penceritaan yang agak bagus dengan sebutan yang jelas bagi lagu yang pertama kali dipersembahkan kepada umum. ~duh again. tak ingat pakaian riz.

pusingan kedua, lagu yang tangkap leleh dari indonesia, '11 januari' [aku pernah tertukar lagu neh dengan lagu sempurna]. riz tampil sempoi dengan long-sleeved t, red sweater. memang syok dengar riz nyanyi lagu ni. mungkin disebabkan lagu ni macam makanan dia. part yang paling best dalam lagu neh, time nak habis korus ,"kau sentuh cintaku dengan lembut..dengan sejuta warnaaa..[tinggi dan memang sampai].


NUBHAN
ruang rindu-tak bisa memilihmu-summer of 69-4-5-6-dealova-hanya kau yang mampu-tapi bukan aku, konsert akhir-bukan di sini dan ...
nubhan, sememangnya jiwanya lebih kepada lagu2 indonesia yang tangkap leleh. lagu 'bukan di sini',

No comments: